top of page

‘Flawed. Weak. Organic.’

Bijgewerkt op: 25 nov. 2021




Het programma hapert bij deze beelden.


Ik hoor er niet bij, weet je. Ik praat niet

en verknoei onze tijd niet. Je slaaf, met

het gouden masker en een zwarte speer


vernietigt mijn voorzichtigheid en de lichtjes

in onze tuin, die ons in twee hadden te delen.


Want je bent niet alleen in je seksuele weelde.

Er is jouw nieuwe minnaar, die rond je draait.


De katheders in de kerk, tijdens het kyrie,

lieten onze laatste bladzijden vallen. Een

tweede ik van me, gedaante van een god,


een zwijgzame schrijver zou je zeggen,

zei dat iedereen creëert, wat ze vrezen.

En raapte alles op, de mensen gaapten.


Een zonovergoten landschap kon een

scheur zijn, als Hades een kloof ritste.

Een toneelstuk kon een ramp zijn, als

een van de acteurs zwichten zou voor


zijn rol. Eens jouw ogen zwart worden, zal

de toekomst zich richten, naar het vergeten

wat voor dag het was, toen jij mijn vuist in


je hand wilde nemen en een bruistablet

in mijn pijnlijke geweten wilde gooien,


of, opdat ik narcissen naar je eenhoorn

bracht – me een roze handtas kocht op

de markt. Zo, daar ging m’n SuperDry


die ik in een etalage had gezien. Daar

ging ook mijn basisbewustzijn, gelijk

met mijn montage, van de straat waar

we stonden, terwijl ik nog hoopte, op


een verlossend woord in je kerklatijn.

Ik was een zwerm.


De sneeuw, die als verdwaalde termen

om ons heen viel, kon echt niet overal

tegelijk zijn, ik wist dat-ie mij daarom

niet langer klissen kon in mijn ijver of

in de matige – krekelachtige berichtjes


die ik via mijn cell, die zoemde als een


ceder, met gladde vingertoppen op glas,

teder in jouw richting boende – swipete.


Het framework van mijn phone was niet

compatibel met een tal van dubbelzinnig

texting. Lees, ik kreeg mijn buik vol van


sexy gezangen die de wereld konden

schaden zonder tussenkomst van ons

dansend mannetje ‘de tijd’, zonder je


kennis van de turndiscipline, of

zonder chocolade, van Verkade.


Omdat ik zou willen wáchten op jou.

Maar er trilt een orkaan aan je einder.


Papier waait op ginds. Wij ademen

door, maar je kan wedden dat mijn

ziel, die niet verwant is aan scheve

blikken, niet aan een moraal, noch

aan een in de steek gelaten worden,


via je gedachten (nu die glimlachen)


iedere definitie van rechtspraak binnen

duizend jaar in een subspecies van ons

mensen


naar de oppervlakte hoopt te brengen.


Als ik zou zeggen: dat ik nog van je houd.

Dat ware een begin van begrepen worden.


Een Broadway van magische logos, zoals

die door sprekers op de planken komt. En

alle verplaatsingen zijn veiliger nu we op

een volgende dag samen moeten wachten.


Maandagavond dempte de meest

overweldigende situatie van een

ronken dat uit jou als hippe meid


kwam die voor mij stond en praatte –.

Jij had ‘t over jouw vader die, ook hij,

van verdriet vibreerde als zijn dochter


niet reddingsboeien wist aan te pakken

als de nood daar om vroeg. Een smoes.

En we gíngen naar de bioscoop. Enkel


Joost kon weten, of we het oude kerkboek,

dat we op de trap hadden achtergelaten, in

de handen van goden mochten verbranden


laten.

16 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


Post: Blog2 Post
bottom of page