top of page

– Crime and Religious Affairs Correspondent

Bijgewerkt op: 27 nov. 2021


– Crime and Religious Affairs Correspondent



De woorden waarmee je de tijd slijt

tijdens een eerste lentenacht mag je

nooit bedekken met donzige takken,


alleen als de buren daar om vragen,

en alleen nog dan is dat een opening

voor iets prehistorisch – een manier

niet vervreemd van elkaar te wezen.


Wat bloemrijk wordt, wordt dat gevoed

als humus, door bodem van een bodem,

door een taal – die zichzelf moordenaar


noemt, dit zwijgen dat zichzelf ontdirkt?


Iets dat ontbindt zoals meststof, een leeuwenhart

dat je in een kuil gooit, waarvan een kraal bloed

gaat rinnen als van een paard dat je in zijn flank

prikte en niettemin gehavend verder liet draven?


En stuifmeel is als fouten die de wind

dragen, laten zien dat een mooie frase

op het papier vereenvoudigt zonder te


vertellen dat er kalm iets geschreven werd,

wat niemand leest, of dát waarover wij het

ene tegen het andere afwegen. Uitwerking


hiervan?

Niks om een sterren- of standbeeld aan te

wijden. Maar genoeg om Radio Veronica

op te bellen, of om te denken dat je blank


zal worden, zoals een witte raaf,

als de muis in een laboratorium.


Een doolhof, een isolatieruimte.

Dit brengt me bij glas… dat me


altijd heeft uitgelachen en gebroken

naar ik meen, omdat ik er niets echt

van aanraken kon van dat glas, toen


het iets verborg, omdat het doorzichtig

was, naar ik meen. Schrijven, is echter

troost en het vergt, een bijzonder soort

stift


om op glas te schrijven, al de rest glijdt

uit, meer of minder zichtbaar – dan een

nog koude vinger, in een wasem warme


adem, uitglijdend op zo’n autoraampje.

Noem mij

daarom vilt, of alcohol, een hermetisch


Netflix of een ongeschreven koning die


niemands aandacht trekt, waar niemand

naar omkijkt. Dat is al eender, ongeacht

of ik, man of vrouw, zoiets zelf kunnen

doen


zou.

Ook een schip drijft op zijn eigen ontstaan.

We dromen allemaal, ook als matroos nog

dat we nog in je werf liggen, nee zelfs dat


we nog gebouwd moeten worden

met hout, en alles wat er nodig is.


Een heleboel…


13 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


Post: Blog2 Post
bottom of page