top of page

Zone Kameleon









hou koers, stuurman



snelheid, vijf knopen


land in zicht, en mijn geheim nadert

land in zicht, en ik zie haar in de verte


schip aan de horizon


het water is niet kil

het water is een duikersbril


en de glazen staan niet wazig


het is mijn adem

daar, op de brug


een kapitein staat op de uitkijk


ik zie de eilanden

ik tel de nomaden


ze zijn ongetwijfeld prikkelbaar


en ze hebben verrekijkers

dus neem vooral je knikkers mee


afspraak op het strand


begrepen commandant

mijn schip is dra geland


mijn zodiac en noorderzon





viltstiften en bliksems



wat ik dan meebreng

van de verre einder ?


niet veel, slechts odes en vinyl


society en zoeklichten

everzwijn en Zulumunt


alle gekaapte goederen kortom


hobbelpaard en zeeschildpad

cederhout en slagtanden


om ze jou te tonen


bijenwas en telramen

zandlopers en wapens


enteren ! een schip op vinkenslag !


en vooral

jouw alles leidende gedaante


je flankvechters


soms zelfs je hoogsteigen verschijning

je kalme volle maan







mix tape



mijn bonus

mijn wapperende haren


satellieten zijn niet nodig

sneeuw in je stem vandaag


timbre vrij

verlangen schalks


wat precies was ik van plan

de jagerssporen in het zand ?

je taal mijn arsenaal

je radar mijn signaal


enfin, ik wachtte

tot ik lang genoeg de nacht in had getuurd


je kiel in mijn getij

mijn ziel in jouw gewei


tenslotte, we speelden maanbioscoop

en dat was sporadisch best te harden


haar huid een regenboog

haar kroon mijn hemelboog


nubisch onze duikers

schelpen in de duinen


de middag breekt aan

ik belijd mijn liefde





minariet



Toutatis admiraal

en grandioos galjoen


het stuiven van de zee

haar aanleg van de ochtend


mijn slipstream dream

mijn start en mijn verwondering


de precieze plek is pleite

maar de golven bruisen nog


Mercator reist wereldrond

en de meester eet garnalen


het moet ginds ergens zijn

daar, bij het maanzand


dat ik mogelijk zelf

in het gras heb laten vallen


ik reis per shuttle

want dat is eens zo wendbaar


automatische piloot

en zoevend langs obstakels


de witte zandbanken

de verzonken havens


mysterieuze bodemmonsters

maar met een borsteltje voor vingerafdrukken





keizer en keerkring



ons reisdoel Alfheim

je stem mijn stuurman


je troonsprong mijn canon

mijn lichaam je onderdaan


vertrappel niets maar stoor je niet

dwars hierlangs baant zich een weg


de duinen van de zee

de flanken van het rif


het ruisen van de boeg

de oude gouw en sage


je hebt de ruimte

je hebt niets te doen, niets bijzonders


maar vergeet niet op je hoede te zijn

ogen onder kapmantels kijken nauwlettend toe


brokken zijn snel gemaakt

soms zijn de landkaarten vaag


( en dan haast niet te vertrouwen )






Arcadië



ze lopen blootsvoets door de stad

en maken bootjes van papier


inboorlingen hier, dat weten we

hebben vreemde voorkeuren


’t is geen wonder

ze slaan niet aan het muiten


ze dragen kauwgom in hun haren

en denken elke dag aan carnaval


ze lijken koppig en verstrooid

maar weten steeds de weg


dat bevestigt ons kompas

dat vertelt mijn perkament


je zou het denken

maar we zijn hier niet alleen


daarop wijzen de sporen

hun adem onder de tong


hun fikse flukse tred

hun wonder mijn parcours


ze slaan niet aan het geeuwen

ze willen van geen wijken weten


ze beroven mij van mijn zinnen

hier en daar verschijnen ze naakt


maar ze stellen steeds dezelfde vraag

weigeren mag je in geen geval


al vergt een antwoord vele jaren

de goden klagen steen en been


op hen kan je bouwen

er is geen sprake van gezichtsbedrog


het interesseert hen ook geen bal

niemand verdient een rosse cent


ik ledig bekers van karton

tot aan de rand gevuld met grog


je vraagt je af

wat heb ik gegeten


ik denk na

hoe zal ik het je verklaren


ik hunker naar mijn sigaren

en zeg amen






Oberon en Titania



waar wij wonen

waar de buizerds wenken

en het wijsheidsbont doet gieren


waar faunen aankloppen komen nu

misschien omwille van de winterkou


op de ramen van de huizen

waar de waarde wijzen wonen

en de meeuwen glans en grenzen maken


daar hangt mijn zwaluwgewelf

daar beweegt mijn hertenelf

mijn poker, mijn yoga

o sonar

zonnedochter

maan in mijn schouder


salvolies en pauwentouw

kleiolie en swingoffensief





tapir en papier



en maar wel ik navigeer

amanten in mijn armen


waarhoos waasloos waterhoos

pleisterplaats van aalscholvers


touchscreen intuïtie

moerbeiboom en morgenkou


in werkelijkheid een raar geval

want Neo onderschat ons niet





kraaiennest en geuzenvlag



de grens van later

de wens van vader


de hoge scheepsbel luidt

drie keer klapperend alsof ze drinkt


attensie aan dek


onze strepen liggen beneden

onze schepen zijn vrij


als parelvissers


buit

raadsels

onontdekte gronden


dit is de laguna

mijn steigers van verlangen


hier ligt de kauwzucht van ons wier

dieper is hier de bodem van geluid


broos maar als brons

dobbert hier mijn lied





e-mail



er is altijd vraag

naar het onbekende


( tout court )


in zekere zin zijn wij heiliger

dan piraten

veiliger ook

we komen zelfs langszij bij de koning

soms knipt die met zijn vingers

uit bewondering


een Chinese jonk moet stevig zijn

en makkelijk kunnen keren

we hebben wel artillerie aan boord

maar niet te veel, want dat is te zwaar


( zo verklaar ik mijn argwaan

zo herwin ik mijn geloof )


zo is mijn bolide

zo is diens zeil

een riddersidder praatparade

iets voor Pyramus en Thisbe


( je zal aan het werk moeten

met postzegels en zo )


er zijn havensteden en hanzen

attach me

er is nood aan dans en expressie

niet aan een toren van Babylon





Nova Zembla



het herhalen van gebaren

dat is mijn ervaring


zo duw je best je schip

want zo vermijd je de klip

dan duik je niet lukraak

en mijd je het gevaar


zo tracht ik het althans


zo winnen we belang

aan privacy en zang


zo ronden we de kaap

en gaan de lichten groen


zo is het best te doen


zwemmen met Atlantis

en dan is het nogal praktisch


de voorrangen van links

en haastig kijken kan je niet


sirenen en vulkanen

geluiden en illusies


verwarrend alleszins

vooral in het begin


voorzichtigheid van taal dus


zo zijn de geboden

dat en aardig zijn


( of weet je dat dan niet ? )



4 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2 Post

©2021 door Ekster Alven. Met trots gemaakt met Wix.com

bottom of page